Bijzondere donateurs

Bijzondere donateurs aan het woord, hieronder van boven naar beneden:
Jan-Willem Bulters, Ben en Marijke Brunnekreef, Jurgen en Hanneke van Wijngaarden en Han Batenburg.

Jan-Willem Bulters

'In harmonie met natuur en cultuur'

NTP Infra is bedrijfsvriend van GLK

Het Gelders-Overijsselse bedrijf NTP Infra BV is sinds kort bedrijfsvriend van GLK. Directeur Jan-Willem Bulters (51) is hier blij mee (“Ik zou zelf wel boswachter willen zijn”) en vindt het een logische keuze voor zijn bedrijf. “We wonen in een klein landje waar we natuur en cultuur op een goede manier moeten inpassen.”

Wat doe je als je aan de rand van een Achterhoeks dorp opgroeit met een mooi bos voor de deur? Hutten bouwen! En dat is wat Jan-Willem Bulters deed. “Ik ben geboren in Enschede maar opgegroeid in Eibergen. Met een paar stappen ben je daar in het bos, bij de Berkel. Ik was als kind dan ook altijd buiten. En nog steeds ontspan ik het liefst in de natuur. Lekker fietsen en wandelen. Bij Rekken heb ik een eigen stukje bos waar ik doorheen kan struinen. Vaak ga ik er met mijn zoon naartoe om te zagen en te kloven en andere onderhoudswerkzaamheden te verrichten. Ik heb weleens gekscherend gezegd: ‘Mijn einddoel is boswachter.’”

Toch in de wegenbouw

Wat niet is, kan nog komen natuurlijk. Maar vooralsnog is Bulters directeur van NTP Infra BV, dat zich voor een belangrijk deel bezighoudt met het aanleggen en onderhouden van infrastructuur in Gelderland. Bulters: “Ik ben er een beetje ingerold. Na de havo ging ik in militaire dienst. Daar had ik me helemaal op ingesteld, maar ik werd al snel afgekeurd wegens een blessure. Toen ben ik de mts-opleiding wegen waterbouw gaan doen. Buiten iets maken, heb ik altijd mooi gevonden. Mijn vader had bovendien een stratenmakersbedrijf. Hij zei wel altijd: ‘Ga nooit de wegenbouw in, da’s een zwaar beroep’. Maar ik vond het leuk, deed de hts erachteraan, liep stage bij Rijkswaterstaat in Zeeland en werkte achtereenvolgens bij een baggerbedrijf in Hong Kong, Holland Beton Groep, BAM en Dura Vermeer.” Lachend: “Dus toch dezelfde branche als mijn vader, alleen een slagje groter!” In 2007 werd Bulters gevraagd directeur te worden bij NTP Infra BV in Angerlo.

In harmonie met natuur en cultuur

En nu is NTP Infra dus bedrijfsvriend van GLK. Bulters: “Wij werken volgens ISO 26000, een internationale norm voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het behouden en beschermen van natuur en cultureel erfgoed maakt hier terecht onderdeel van uit. We wonen in een klein landje, dus is het essentieel om dit goed te organiseren. Dat doet GLK. Ik ben zelf al jaren donateur en stelde de bedrijfsvriendschap daarom voor. Gelukkig werd het goed ontvangen bij de collega’s. Ik hoop dat we hierdoor GLK kunnen ondersteunen en het bewustzijn van onze collega’s verhogen. Kijk, wij zijn een uitvoerend bedrijf. Wij maken dingen. Maar we willen wel op een goede manier met natuur en cultuur omgaan. Het moet in harmonie zijn.”

Je horizon verbreden

Inmiddels heeft Bulters de eerste bedrijfsvriendenmiddag erop zitten. “Dat was bij kasteel Hernen, erg interessant. Zo wist ik ook niet dat GLK ruim 12.000 hectare grond beheert. Het is gewoon heel goed om je horizon te verbreden op deze manier. Andere mensen te ontmoeten, samen te werken. Dat past bij onze bedrijfsfilosofie.”

Ben en Marijke Brunnekreef

Warm worden van GLK

Ben Brunnekreef uit Elburg is al meer dan tien jaar vrijwilliger. Samen met zijn vrouw Marijke brengt hij GLK-folders langs bij campings en hotels. Ook steekt hij wekelijks de handen uit de mouwen bij bosgroep ’t Harde/Elburg. En dat terwijl hij bomen vroeger alleen maar zag als ‘hout voor de kachel’.

Toen hij 62 jaar was geworden, stopte Ben Brunnekreef met werken. Een leven als pensionado lonkte, maar het begon al snel te kriebelen. “Ik had jarenlang non-stop gewerkt, en dan zit je ineens thuis. Een groot netwerk buiten mijn baan had ik niet. Mijn enige vaste activiteit was elke week houtzagen en -kloven voor onze kachel.” Marijke: “Als Ben hout ziet, wordt hij wild. Dat is altijd al zo geweest. Daarom dacht ik dat die bosgroep van GLK wel iets voor hem zou kunnen zijn. We kenden iemand die daarbij zat.”

Voldoening belangrijk

“Ik ging een keer kijken en ben vervolgens nooit meer weggegaan”, vertelt Ben. “Het werk is heel divers. Bermen opschonen met beugelzagen en kniptangen. Dennetjes trekken zodat heidevelden niet overwoekerd raken. Wallen maken van takken, als schuilplaats voor vogeltjes. En we mogen hout dat niet verkocht wordt, onderling verdelen. Voor de houtkachel.”

Maar voor Ben gaat het daar al lang niet meer om: “Het verschaft vooral een hoop vreugde om zo samen buiten te werken. En het geeft voldoening als het er allemaal weer mooi bij ligt. Wanneer we met onze werkkeet op landgoed Schouwenburg staan, komt de eigenaresse regelmatig met zelfgebakken appeltaart langs. Dat soort dingen is waar het om gaat.”

Vroeger, toen hij nog als vertegenwoordiger werkte, had hij weinig oog voor natuur en cultuur. “Natuurgebieden kende ik alleen van afslagen op de snelweg. Ik had geen benul. Nu herken ik ontkiemende beukennootjes en zie ik hoe mooi de omgeving is waarin wij wonen.”

Rondje Gelderland

Om zo veel mogelijk mensen te enthousiasmeren voor ‘mooi Gelderland’ bezorgen Ben en Marijke al tien jaar GLK-folders bij Gelderse hotels, campings en andere trekpleisters. Onlangs brachten ze nog de nieuwe kastelenfolder ‘Beleef de kastelen’ rond. Marijke: “Ruim 5.500 kilometer hebben we door Gelderland gereden.” Ben: “De beloning is altijd de ontvangst: ‘U komt weer folders brengen. Kopje koffie?’ Haha. Als we dat overal zouden doen, krijgen we die folders natuurlijk nooit verspreid.” Marijke: “Het is heel bijzonder om te zien hoe warm GLK wordt ontvangen. De folders zorgen ook altijd voor flink wat bezoeken aan de terreinen en kastelen.”

Drie keer warm

Ben: “Het is inderdaad prachtig om te zien hoezeer GLK wordt ‘gedragen’. Ik herken dat ook bij de bosgroep. Wij zeggen weleens tegen elkaar: ‘We worden drie keer warm van het hout. Door lekker buiten bezig te zijn, van de warmte die de kachel geeft en van het solidariteitsgevoel binnen de bosgroep zelf.’”

Familie Van Wijngaarden

‘Dicht bij huis genieten van de natuur’

Familie Van Wijngaarden schenkt periodiek

Als het even kan, zijn Jurgen en Hanneke van Wijngaarden met hun kinderen in de natuur te vinden. “Als je naar een pretpark gaat, vind je het normaal dat je daarvoor moet betalen. Maar wandelpaden moeten natuurlijk ook worden aangelegd. Voor ons een belangrijke reden om GLK extra te  ondersteunen met een periodieke schenking.”

Hanneke van Wijngaarden: “Onze woonplaats Zaltbommel ligt precies op de grens van twee provincies. We zijn daarom donateur van zowel het Brabants Landschap als GLK.” Jurgen van Wijngaarden: “We zijn echte buitenmensen, trekken graag de natuur in met onze kinderen Renske en Kasper. Zo komen we even helemaal los van alles. Dat is fijn want we hebben best een druk leven. Ik werk in de financiële wereld en Hanneke in het onderwijs.”

Periodiek schenken

Jurgen: “Het was op mijn werk waar ik vorig jaar achter de mogelijkheden van periodiek schenken kwam. Ik hoorde dat je op die manier eigenlijk twee keer zo veel kunt geven: de helft van wat je schenkt, krijg je namelijk terug via de fiscus. Voor ons was het een goed moment om al onze goede doelen op een rij te zetten en te besluiten met welke we periodiek door wilden gaan.”

Liefde voor de natuur
Hanneke: “Natuur dicht bij huis is voor ons beiden altijd heel belangrijk geweest. Zelf kom ik uit Zoetermeer waar we altijd naar zee gingen. En elke herfstvakantie bezochten we de Veluwe, heerlijk! Mijn moeder vond het daar zelfs zo fijn dat ze er na haar overlijden uitgestrooid wilde worden. Wij proberen onze kinderen de liefde voor de natuur ook mee te geven, bijvoorbeeld door te wandelen op landgoed Brakel. En het mooie is, dat ze altijd eerst ‘Nee hè’ zeggen als we op pad willen. Maar als we er zijn, rennen ze direct van hot naar her en komen ze met zakken vol gekleurde bladeren terug. Kinderen hebben zo weinig nodig.”

Huwelijksfeest op Ammersoyen

Hanneke: “Wat ook helpt: er worden bij GLK zulke leuke kinderactiviteiten georganiseerd. Kasper is bijvoorbeeld helemaal gek van ridders. Nou, dan kom je op kasteel Ammersoyen wel aan je trekken! We hebben er nog niet zo lang geleden ook ons tienjarig huwelijksfeest gevierd.” Jurgen: “Op de fiets ernaartoe vanuit ons huis en vervolgens een rondleiding met picknick in de tuin.” Hanneke: “We hadden gezinnen uitgenodigd. De rondleiding met verhalen over middeleeuws Ammersoyen sprak jong en oud tot de verbeelding: ridders te paard, hun harnassen, hun slaapplaatsen. Maar ook: hoe werkt nou die waterput of zo’n poepgat… Het was prachtig om te zien hoe al die kinderen ademloos lagen te luisteren op die mooie tapijten.” Jurgen: “En de volwassenen weten inmiddels dat onze feestjes altijd een actief karakter hebben!”

Han Batenburg

‘Aankopen en afblijven’

De natuur die bedoeld is voor flora en fauna, wordt steeds vaker ingepikt door mensen, vindt Han Batenburg. Daarom maakt de inwoonster van Vierhouten (Veluwe) regelmatig grondaankopen door GLK mogelijk. De meest recente aanwinst ligt bij haar in de buurt: een perceel bos bij De Haere.

“Van jaar tot jaar, maand tot maand en zelfs dag tot dag zie je natuur verdwijnen. Als je dan, zoals ik, een erfenis krijgt, wil je daar toch iets mee? Dat zou niet uniek moeten zijn. Kijk gewoon om je heen en je ziet de bedreiging.” In haar boshuis in Vierhouten pakt Batenburg er een essay van filosoof en journalist Antoinette Thijssen bij: ‘De natuur is geen consumptieartikel’. “Zo zie ik het ook”, zegt ze en citeert: “De aandacht is verschoven van de vraag naar de waarde van de natuur op zichzelf naar de betekenis van de natuur voor mensen. Met andere woorden: de ‘verparking’ van onze natuur.” Batenburg vervolgt strijdbaar: “Ook op de Veluwe zie je hoe de natuur steeds meer vermenselijkt met extra wandelroutes, parkeerplaatsen, picknickbanken en zelfs wc-cabines. Dat gaat steeds  verder als er niet goed beheerd wordt. Met alle gevolgen van dien: dieren kunnen geen kant meer op en de biodiversiteit is in gevaar. Aankoop van grond met accent op natuurbeheer kan dan bescherming bieden. Aankopen en afblijven dus. GLK-rentmeester Willem van Vliet weet hoe ik daarin sta en zoekt zorgvuldig mee.”

Fiscale aspecten

Willem van Vliet nodigt haar regelmatig uit om samen aan te kopen bos te bekijken. “Dat hoeft op zich niet, ik heb vertrouwen in het werk van GLK, maar het is natuurlijk wel leuk om te zien. Hij heeft  bovendien ervaring met schenkingen en de fiscale aspecten daarvan en kan adviseren.” Lachend: “Wat ik zelf ‘mooi’ bos vind? Dat is natuurlijk subjectief en het gaat niet om mij, maar vooruit: ik houd van slecht toegankelijk, gevarieerd bos met van die mooie oude bomen en zo’n frisgroen varenbed eronder.”

Bosperceel bij De Haere

Met dank aan de giften van Han Batenburg heeft GLK inmiddels zo’n 150 hectare bos kunnen aankopen, onder andere bij Scherpenberg, Vuursteenberg, de Lindense Laak en landgoed Tandem. Onlangs mochten we ruim 2,5 hectare bosgrond bij ons zandverstuivingsgebied De Haere aan ons arsenaal toevoegen. Het betreft een perceel waar anders mogelijk een tankstation was gekomen.