Inkomsten

Parel van authenticiteit blijft behouden

In samenspraak met de lokale gemeenschap Winterswijk-Woold heeft GLK het behoud van de scholteboerderij Hijink kunnen waarborgen.

Nadat de laatste bewoner in 2009 deze authentieke Achterhoekse parel aan ons naliet, bleek volledige restauratie niet haalbaar. In overleg met lokale betrokkenen koos GLK daarom voor een gefaseerde aanpak en particuliere verhuur. De restauratie van het voorhuis van de monumentale boerderij in Winterswijk-Woold werd in 2017 afgerond. Voor de appartementen die daarin werden gerealiseerd, zijn huurders gevonden. Ook lukte het om alvast één schoppe (schuur) van de boerderij te herstellen en werden plannen gemaakt voor de tweede schoppe op het landgoed, waarvoor GLK eveneens een huurder zal zoeken.

Toekomstgericht

We mogen hier spreken van een economisch verantwoorde, toekomstgerichte aanpak. De woonfunctie past goed bij het monumentale karakter van het scholtegoed en de verhuur zorgt voor inkomsten. Bij de restauratie nam GLK duurzame maatregelen zoals geluidswering, wand- en dakisolatie, een HR cv-installatie en warmteterugwinning voor ventilatie. Een groot aantal ramen vervingen we in eigen beheer met toepassing van hout uit GLK-bossen.

Verliefd op Klein Kiefskamp

Een van de boerderijen die GLK verhuurt, kreeg nieuwe bewoners. Een gezin uit Zwolle wilde graag ‘buiten’ wonen en werd op slag verliefd op boerderij Klein Kiefskamp bij Vorden. In overleg mochten enkele aanpassingen worden gedaan, waaronder een parketvloer en nieuwe dakramen. Bij de monumentale boerderij horen ook een potstal, een hooiberg en een bakhuisje.

Overnachten op een unieke locatie

Om mensen een bijzondere beleving te bieden, heeft GLK op een aantal locaties in de natuur, op een landgoed of in een kasteel de afgelopen jaren zes hoogwaardige vakantiewoningen gerealiseerd. Steeds meer liefhebbers van natuur en erfgoed weten de weg naar deze unieke verblijfsaccommodaties te vinden. Het aantal overnachtingen steeg van 3.410 in 2016 naar 4.960 in 2017. De verhuur van de vakantiewoningen, die via Buitenlevenvakanties.nl verloopt, is voor GLK een bescheiden maar groeiende bron van inkomsten.