Veluwe weer op één

Samen met andere grondeigenaren in de Veluwe-Alliantie voerde GLK gesprekken om de Veluwe de nummer één positie terug te geven als mooiste natuurgebied van Nederland.

GLK beheert een aantal natuurgebieden op de Veluwe, zoals De Dellen, Wekeromse Zand en Loenermark. Samen met andere grondeigenaren, zoals Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, gemeenten en particulieren neemt GLK deel aan de Veluwe-Alliantie.

In 2016 werd de Veluwe door het Waddengebied voorbijgestreefd als drukstbezochte regio voor binnenlandse vakanties. Het heroveren van de nummer één positie was binnen de Alliantie dan ook een belangrijk aandachtspunt. Met succes, want inmiddels geeft het publiek weer de voorkeur aan de Veluwe.

De gesprekken gingen ook over de vraag wie het onderhoud en de aanleg van toeristische voorzieningen zoals fiets- en wandelpaden moeten betalen, en wie er profiteren van de opbrengsten. De grondeigenaren willen hierin een betere verdeling.

Erfgoed Gelderland

Ook op tal van andere gebieden trekt GLK met andere partijen op om zaken voor elkaar te krijgen en kosten te delen. Zo is GLK samen met onder meer 90 andere musea en 39 historische verenigingen lid van Erfgoed Gelderland. Gezamenlijke activiteiten zijn onder andere het digitaal ontsluiten van collecties via www.collectiegelderland.nl en van verhalen via www.mijngelderland.nl.

Een ander lopend project is RheijnLand.Xperiences, waarbij Nederlandse en Duitse musea grensoverschrijdende thema’s uitwerken.Verder besloot Erfgoed Gelderland in november mee te werken aan een onderzoek van Nationale Vereniging de Zonnebloem naar verbetering van de toegankelijkheid van musea voor mensen met een beperking. GLK is door de Zonnebloem als partner bij dit onderzoek betrokken.

Deelname aan promotiecampagnes

Om meer bezoekers naar de opengestelde kastelen te trekken, werkt GLK samen met een groot aantal maatschappelijke en toeristische organisaties. Onder meer neemt GLK met vijf kastelen deel aan de ‘Kastelen en buitenplaatsen-verhaallijn’, een initiatief van NBTC in samenwerking met provincies en erfgoedpartners om de 29 belangrijkste kastelen van Nederland te promoten. Het marketingprogramma richt zich op de ons omringende landen. In 2018 krijgt dit initiatief regionale navolging met de campagne ‘Macht en pracht’ van RBT KAN, waarin alle zeven opengestelde GLK-kastelen worden meegenomen.